Selecteer een pagina

Amazon komt, goed nieuws voor jouw klanten.
Raak ze niet kwijt!

Angst voor Amazon
Veel (online) bedrijven beginnen wat zenuwachtig te worden nu Amazon officieel heeft aangekondigd om met een Nederlandstalige site te komen. Bijna iedereen kent wel de verhalen dat Amazon agressief te werk gaat en menig ondernemer uit de markt drukt. En ja met hun lage prijzen en behoorlijke marketingpower is die angst voor Amazon niet zo gek. Maar die angst ga jij ombuigen in kansen.


Amazon: focus op prijs

Amazon is succesvol door hun lage prijzen en hun Prime programma (gratis en snelle verzending voor veel artikelen, extra aanbiedingen en films en series). Nederlanders zijn gek op voordeel, dus zullen veel Nederlanders ook wel gaan shoppen bij Amazon. Hoewel dat nu al veel gebeurd, volgens Twinkle verkocht Amazon in 2018 voor 350 miljoen euro in Nederland.  Goed voor de 6e plaats in de webwinkel top 100. Ondanks hun enorme techniek en dat ze enorm veel data hebben, kunnen ze nooit die persoonlijke focus aanbrengen waar jij goed in bent. Dus blijft voor hun alleen de prijs en massa over.


Jij: focus op je beste klanten

Laten we eerlijk zijn, jij hebt niet zo’n inkooppower als Amazon, dus winnen op prijs is niet de beste methode om je op te focussen. Het mooie van zulke concurrenten, net zoals een goede crisis, is dat je even gas moet los laten en je digitale strategie opnieuw moet gaan definiëren en dat is juist heel goed! Bij Brandley hebben we samen met een aantal klanten sessies gedaan om te kijken wie je huidige klanten eigenlijk écht zijn. Welke klanten rendement opleveren en welke niet. Daardoor hebben ze een strategie ontwikkeld die zorgt voor winst en focus voor iedereen in de organisatie. Van inkoop tot marketing. En deze focus zorgt ervoor dat de klantwaarde (CLV) en het aantal herhaalaankopen toeneemt. Dus knuffelen die klanten! 

Belangrijke KPI: klantwaarde (CLV) – lees er meer over 

Welke 20% van de klanten levert 80% van je rendement (niet je omzet)

Een goede manier om te kijken wat je vernieuwde strategie moet zijn, is om in je data te duiken. Welk deel van je klanten levert eigenlijk het grootste deel van je winst op en waarom? Stop denken in omzet en ROAS (een marketingbegrip dat aangeeft hoeveel omzet elke marketing euro oplevert). Ga denken in winst, want dat is toch waarom het bedrijf bestaat?

Denk achteruit

Achteruit denken? Ja dat is wat je gaat doen. Nu je weet welke klanten 80% van je winst bepalen ga je het volgende uitzoeken:

  • Kun je deze klanten in segmenten onderverdelen (leeftijd, lifestyle, geslacht, woonplaats etc)
  • Maak persona’s van deze klanten (werk maximaal 4 persona’s uit en visualiseer deze met een BN’er)
  • Welke artikelen kopen deze klantsegmenten (eerste aankoop, bij-verkoop, herhaalaankopen)
  • Welke kanalen gebruiken deze klanten meestal voor hun aankoop (Facebook, Instagram, Google, e-mail marketing etc.)
  • Welke campagnes werken het beste voor deze klanten (welke campagnes leverden (herhaal)aankopen op)
  • Welke periode in het jaar kopen deze klanten/seizoenspatroon (pas je budget daarop aan en zoek uit waarom juist in die periode, kun je in die periode nog andere campagnes/kanalen inzetten?)
  • Hoeveel tijd zit er gemiddeld tussen hun aankopen (zorg o.a. voor marketing automation zodat je je klant vasthoudt)

Als deze informatie in kaart hebt gebracht, dan heb je een goed beeld waar je focus op moet liggen qua klanten, producten, kanalen en campagnes. Met deze informatie ga je aan de slag om te bedenken hoe je deze klanten nog meer kunt verwennen zodat ze nooit meer bij je weglopen, immers zorgen zij ervoor dat je bedrijf (nog) bestaat. Ga (mondeling) het gesprek aan met deze klanten, waarom kopen ze bij jou en wat missen ze eventueel, moet je eventueel je assortiment uitbreiden om deze klanten meer te laten kopen. Hoe kun je de groep van deze klanten vergroten, bijvoorbeeld door lookalike campagnes. Hoe kun je van je bestaande klanten ambassadeurs maken om nieuwe klanten aan te trekken.

Als het makkelijk was deed iedereen het wel, dus onderscheid je van de rest

Toegegeven, het lijkt eenvoudig om dit te doen, maar het vereist tijd, kennis van data vergaren, data-analyse, KPI’s vaststellen, dashboards maken en marketingkennis om een goede strategie te bepalen. Heb je hier hulp bij nodig, neem dan contact met ons op.